Gerjan van der Giessen Marketing- & Communication Manager 17 april 2018

Uitdagingen en kansen

Clicks & Bricks / Online & Offline

E-Commerce organisaties openen winkels, winkels openen webshops, clicks en bricks raken meer en meer met elkaar verweven. Van beide kanten zijn er andere redenen om een (nieuw) middel in te zetten en vragen dan ook om een andere aanpak.

Feit is dat het combineren van een fysieke winkel met een webshop een sterke positie voor de retailer betekent waarbij je overeind kan blijven in een markt die sterk aan veranderding onderhevig is. De wensen en eisen van de consument zijn anders dan tien jaar geleden en voor wie dat het beste begrijpt en vertaald in zijn bedrijfsvoering is ook nu groei mogelijk!

 

Klantreis, branding en conversie

De winkel inlopen, rondkijken, informatie inwinnen bij de verkoper en de winkel uitlopen met een product. Die tijd is, voor de meeste consumenten, voorbij. De klantreis is veranderd. Via diverse kanalen kan informatie ingewonnen worden. De oriëntatie begint al thuis met een tablet op de bank of smartphone onderweg in de bus. Vergelijkingen worden gemaakt, prijzen gecheckt.

Speel hierop in door goede (product)informatie te bieden en vergeet niet je merk te branden. Anders loop je het risico dat een klant bij jou komt voor de info en ergens anders straks de aankoop doet.

Om die conversie te optimaliseren, daar komt veel bij kijken. Maak het eenvoudig om te bestellen, stem dit proces af op de behoeften van de klant en de plek in de klantreis waarin hij zich op dat moment bevindt. Verbind al je middelen om te zorgen dat je hem niet onderweg “kwijtraakt”.

 

Lever niet alleen een product!

Succesvolle retailers onderscheiden zich sterk door niet alleen een product te leveren. Ze spelen in op maatschappelijke thema’s. Leveren een oplossing voor een probleem en werken ook aan de bewustwording van dit probleem. Ze dienen het publieke belang.

Ze gaan ook verder door bet dat extra stukje service te bieden en stemmen alle middelen daar op af in de fases voorafgaand aan de koop ondersteunen ze de potentiele koper. Vragen worden beantwoord via de mail, telefoon of chat. Zo kan de consument zelf kiezen wat hij fijn vindt. Ze zijn bereikbaar op momenten dat de consument dat wil, dus ook na werk tijd.

Ze doen niet moeilijk over retourneren, maken dat zelfs eenvoudig. Reeds gedane betalingen worden binnen een paar dagen teruggestort.