Michel van Overbeek Commercial Director 3 juli 2017


Enorme toename online uitgaven: meer kansen voor retailers

Het aantal online bestedingen blijft sterk toenemen. In 2016 hebben Nederlandse consumenten maar liefst 20,16 miljard euro uitgegeven aan online producten en/of diensten. Dit is een stijging van 23% ten opzichte van 2015. Vooral aan schoenen en lifestyleproducten, IT en food- en nearfood wordt veel uitgegeven. Dit blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Hoe kan je als retailer het beste op deze groei inspelen?

 

Verhouding tussen online en offline 

Het gemak van online aankopen is duidelijk: (gratis) verzending en bezorging aan huis, gratis retourneren, bezorging wanneer je maar wilt en soms zelfs op dezelfde dag. Uit het onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat online bestedingen de belangrijkste drijfveer zijn achter de groei van de detailhandel. Offline uitgaven aan producten zijn nagenoeg stabiel gebleven in 2016 (-1%). De groei van de totale bestedingen in de detailhandel is dus vooral te danken aan online kanalen.

 

Meerwaarde van de winkel 

In een tijd waarin de eisen en gewoonten van de consument toenemen en veranderen, is het belangrijk om je als retailer te onderscheiden. De uitdaging is om op te vallen bij de consument. Clicks en bricks, ofwel digitale en fysieke winkel, moeten elkaar versterken. Om de fysieke winkel aantrekkelijk te maken, moet je als retailer zorgen dat je winkel dé attractie van de winkelstraat is. Het moet meerwaarde hebben voor de consument om een bezoek te brengen aan de fysieke winkel.

 

Clicks en bricks

Om zich te onderscheiden en in te spelen op de veranderingen in de markt, gaan steeds meer retailers aan de slag met innovatieve oplossingen. Daarbij zetten ze vrijwel altijd een mix van in-store en online middelen in. Steeds meer retailers maken in de winkel gebruik van touchscreens en tablets met configuratoren, sfeer- en impressietools, informatiezuilen met RFID-scanning en andere tabletapps. Een groot voordeel hiervan is dat ze gekoppeld kunnen worden aan je website of webshop. De consument kan zijn eigen producten samenstellen en heeft de mogelijkheid om in de winkel zijn bestelling al te plaatsen. Het product is zo volledig naar wens. Daarnaast bevordert het de conversie in de fysieke winkel. Deze combinatie van digitale oplossingen in de fysieke winkel maakt het mogelijk om het assortiment met al zijn opties te tonen, dynamisch in te spelen op de veranderingen in de markt en de brug te slaan tussen de winkel en online verkoopkanalen. Voorbeelden hiervan zijn: de kleurensimulator van Akzo Nobelde inspiratietool van Karwei en de Stylepad configurator van Dock Four.

Wil je weten wat je als retailer kunt doen om in te spelen op de enorme toename in online uitgaven en hoe je het gat tussen online en offline kan verkleinen? Neem gerust contact met ons op.

 

Back