Michel van Overbeek Commercial Director 23 juli 2018

BLOG: Het verschil tussen maatwerk- en standaardoplossingen

De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit. Er worden regelmatig nieuwe innovaties geïntroduceerd en als je als handelsbedrijf hierin niet meegaat, loop je al gauw achter. De verwachtingen die klanten van handelsbedrijven hebben, gaan omhoog en veel organisaties hebben moeite om aan deze verwachtingen te voldoen. De vraag om bij te blijven, leidt steeds vaker naar onderscheidende oplossingen. Het is daardoor belangrijk om te bepalen wat voor soort oplossing je wilt implementeren: een maatwerk- of een standaardoplossing.

 

Wat zijn maatwerkoplossingen?

Een maatwerkoplossing bestaat nog niet en moet volledig op basis van de wensen, behoeften, eisen en verwachtingen van de klant worden ontwikkeld. Iedere oplossing verschilt per klant en is daardoor volledig op de bedrijfsprocessen afgestemd. Het sluit altijd aan op de bedrijfsvoering. De meeste organisaties kiezen voor een maatwerkoplossing, omdat zij onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten willen creëren of de gewenste bedrijfsdoelen niet door middel van een standaardoplossing hebben behaald.

 

Voordelen van maatwerkoplossingen

  • Schaalbaar en volledig aansluitend op de organisatie. Maatwerkoplossingen worden ontwikkeld voor de lange termijn, zijn schaalbaar en helpen je bij het realiseren van groei. De oplossing ondersteunt de bedrijfsprocessen volledig (100%). Een maatwerkoplossing kent geen beperkingen en wordt volledig op basis van de wensen en behoeften van de klant aangepast. Iedere oplossing is uniek.

  • Grootte van de oplossing is flexibel. Hoe groot of klein de oplossing is, bepaalt de klant. Doordat de oplossing op basis van de wensen en behoeften van de klant wordt ontwikkeld, kan de oplossing zo groot, klein, duur of goedkoop zijn als de klant wil.

  • Contactmomenten met de ontwikkelaar. Bij een maatwerkoplossing is er veel contact met de ontwikkelaar. De ontwikkelaar kent het bedrijf en zorgt ervoor dat de oplossing volledig aansluit op de organisatie.

 

Nadelen van maatwerkoplossingen

  • Maatwerk is duurder. Een maatwerkoplossing is over het algemeen duurder dan een standaardoplossing. Zelfs als het gaat om een kleine standaardoplossing, moet het volledig op basis van de wensen en behoeften van de klant worden ontwikkeld. Maatwerkoplossingen liggen niet kant-en-klaar op de plank.

  • Implementatie neemt tijd in beslag. De implementatie van een maatwerkoplossing neemt veel meer tijd in beslag dan een standaardoplossing. Een standaardoplossing wordt (indien nodig) hier en daar aangepast en vrijwel meteen geïmplementeerd. Een maatwerkoplossing moet eerst nog worden ontwikkeld.

Wat zijn standaardoplossingen?

Standaardoplossingen zijn in feite kant-en-klare oplossingen die je vrijwel meteen kunt implementeren. De oplossingen worden vaak voor meerdere sectoren, branches en/of ondernemingen gemaakt en zijn dus vrij generiek, waardoor deze binnen meerdere bedrijven kunnen worden geïmplementeerd. Een standaardoplossing wordt meestal na het implementeren nog wel iets aangepast om het meer bij de wensen en behoeften aan te laten sluiten. Het is en blijft wel een standaardoplossing, waardoor de mogelijkheden niet eindeloos zijn. Als klant moet je daardoor wel genoegen nemen met minder flexibiliteit.

De handelsmarkt is een erg dynamische markt. Er bestaat daardoor het risico dat de standaardoplossing na een relatief korte periode al moet worden aangepast. Deze aanpassingen kunnen lang op zich laten wachten en zijn relatief duur.

 

Voordelen van standaardoplossingen

  • Lage initiële kosten. Je hebt relatief lage initiële kosten bij een standaardoplossing, omdat de oplossing al grotendeels kant-en-klaar is. De oplossing moet alleen worden geïmplementeerd en hier en daar worden aangepast (indien nodig).

  • Betrouwbaar, veilig en stabiel. Bij een standaardoplossing maken meerdere organisaties gebruik van dezelfde soort oplossing. Fouten worden hierdoor door de aanbieder sneller ontdekt en opgelost. 

  • Regelmatig updates. Doordat de standaardoplossing wordt gebruikt door meerdere partijen, wordt er regelmatig in de oplossing geïnvesteerd en updates uitgebracht.

 

Nadelen van standaardoplossingen

  • Sluit niet volledig aan op de bedrijfsvoering. Het gaat bij een standaardoplossing om een kant-en-klaar pakket, waardoor het niet volledig kan aansluiten op de bedrijfsvoering van de organisatie.

  • Ondersteunt meestal één bepaalde taak of afdeling. De meeste standaardoplossingen ondersteunen meestal slechts één bepaalde taak of afdeling. Moet de oplossing meerdere taken of afdelingen binnen de organisatie ondersteunen? Dan heb je meestal meerdere oplossingen nodig.

  • Weinig tot geen concurrentievoordeel. Concurrenten kunnen eenvoudig gebruikmaken van dezelfde standaardoplossing, waardoor het behalen van concurrentievoordeel daardoor erg lastig is. De oplossing draagt daardoor niet bij aan het creëren van onderscheidend vermogen.

 

Weet je niet welke oplossing het best bij jouw organisatie past? Neem gerust contact met ons op door te bellen naar 078-6811501 of mailen naar info@dutchgrit.nl

 

Back